Expositie

Nouveau Riza

Expositie loopt van 24-08-2021 tot 26-02-2022

Complexe patronen in zilver en brons en felle kleuren email uit de 19e eeuw gaan de verbinding aan met de hedendaagse kunst van Christie van der Haak. In de minitentoonstelling Nouveau Riza maakt de bezoeker kennis met de fraaie decoratie die soms aan ikonen wordt toegevoegd.

Al vanaf de 14e eeuw worden metalen versieringen toegevoegd aan houten ikonen. Eenvoudige patronen worden gestanst in metalen platen die op de ikoon worden gespijkerd. Soms is het een geschenk uit dankbaarheid, voor een wonder dat aan de ikoon wordt toegekend. In de 19e eeuw worden deze versieringen steeds uitgebreider en kleurrijker met ingewikkelde patronen, email en sierstenen. Samen met de patronen van Christie van der Haak vormen de objecten een pracht en praal van goud en felle kleuren.