Expositie

Expositie loopt van 13-04-2024 tot 29-09-2024

Ikona tentoonstelling

Op 13 april opent IKONA.

IKONA is de eerste tentoonstelling die zich richt op de uitbeelding van heilige vrouwen in de orthodoxe iconenschilderkunst en wil bijdragen aan het beeld van vrouwen in andere culturen en hun historische ontwikkeling traceren. Meer dan zeventig ikonen uit de drie musea en van particuliere bruikleengevers illustreren het brede spectrum van vrouwelijke heiligheid. Het christelijke beeld werd vooral gevormd door Eva en Maria. Maar naast martelaren, kluizenaars en nonnen waren er ook machtsbewuste heersers die als heiligen werden vereerd.

In deze tentoonstelling willen we ons publiek de spannende verhalen van deze vrouwen vertellen en vragen wat ze ons vertellen over de machtsverhoudingen tussen de seksen.

Ook besteden we aandacht aan een aspect van de Russische schilderkunst. In Prinsessen, heksen en gemene stiefmoeders kunt u kennis maken met allerlei heldinnen en heksen.

Tijdens de Sovjet-Unie mochten er geen religieuze ikonen meer geschilderd worden. Om de techniek niet te verleren gingen Russische schilders lakdozen schilderen. Deze staan vol met spannende verhalen en sprookjes met dappere prinsessen, de enge heks Baba Yaga en heel veel stiefmoeders die erg jaloers zijn. Sommige sprookjes komen ons als Westerlingen wel erg bekend voor. Zo krijgt Sneeuwwitje in het Russische sprookje geen hulp van de dwergen, maar van zeven ridders!

Bij deze tentoonstelling zal een catalogus verschijnen.

IKONA is een co-productie van de Ikonenmusea in Recklinghausen, Frankfurt am Main en Kampen.