Expositie

INSPIRATIE een ontmoeting tussen de collectie Helmantel en ikonen

Expositie loopt van 19-11-2020 tot 30-10-2021

LAATSTE WEKEN!

In de zomer vindt er in het Ikonenmuseum Kampen een ontmoeting plaats tussen de collectie van Henk en Babs Helmantel en ikonen uit de collectie van het Ikonenmuseum. In zes zalen zullen middeleeuwse beelden, stillevens, kerkinterieurs, ikonen en andere objecten worden getoond, zorgvuldig bij elkaar gezocht door Henk, Babs en de curator van het museum.

Het is de derde keer dat het Ikonenmuseum en museum Helmantel samenwerken. In eerdere exposities werd de nadruk gelegd op de kerkinterieurs en middeleeuwse beelden in de collectie Helmantel. Dit keer is gekozen voor een thematische, associatieve aanpak, waarbij iedere zaal een eigen thema en verbinding heeft. Voorbeelden van de zeven thema’s zijn Tand des tijds, waarbij schilderijen van archeologische voorwerpen worden gecombineerd met 16e-eeuwse ikonen en Byzantijnse kruizen uit de Middeleeuwen, en Lazarus, waar thema’s als dood en leven, licht en donker en het perspectief op de opstanding worden getoond.

De expositie loopt tot en met 30 oktober.

Met dank aan het Kickstart Cultuurfonds waardoor het mogelijk is een herstart te maken met 'Inspiratie'.